A stunning antique French Vernis Marten five panel display cabinet in the Louis XV manner and of extravagantly shaped serpentine form, Circa 1880 in date, with exquisite hand painted decoration and exquisite ormolu mounts. There are five Vernis Martin panels with beautiful hand painted decoration, the central panel depicting a courting couple and the others with pastoral country scenes. With a central clear serpentine glazed door flanked by clear glazed bow panels with glazed serpentine panels on the sides with a capacious cupboard in the bottom. It is smothered in gorgeous gilded ormolu mounts, standing on cabriole legs, the patterned silk lined interior is fitted with glass shelves to display your collection of china or silver beautifully. This magnificent piece is in excellent condition and the quality and attention to detail throughout is second to none. Add a touch of unparalleled style to your home. Condition: In excellent condition having been beautifully cleaned polished and waxed in our workshops, please see photos for confirmation. Dimensions in cm: Height 205 x Width 117 x Depth 38 Dimensions in inches: Height 6 foot, 9 inches x Width 3 foot, 10 inches x Depth 1 foot, 3 inches Vernis Martin is a lustrous lacquer substitute widely used in the 18th century to decorate furniture and such personal articles as brisé fans, snuffboxes and clocks. The process of adding bronze or gold powder to green varnish was perfected by the French brothers Guillaume and Etienne-Simon Martin, hence its name “Vernis Martin”, as Vernis is French for varnish. It is said to have been made by heating oil, copal and amber and then adding Venetian turpentine and the Martin brothers perfected the process with inclusions in the varnish, sprinkling spangles of silver plated copper wire into the wet varnish ground. Highly praised by Voltaire, it was developed to imitate East Asian lacquerware which was being imported into France during the Louis XV period. Vernis Martin was made in several colours, green, black and a golden red being the most characteristic. Ormolu - (from French 'or moulu', signifying ground or pounded gold) is an 18th-century English term for applying finely ground, high-carat gold in a mercury amalgam to an object of bronze.The mercury is driven off in a kiln leaving behind a gold-coloured veneer known as 'gilt bronze'. The manufacture of true ormolu employs a process known as mercury-gilding or fire-gilding, in which a solution of nitrate of mercury is applied to a piece of copper, brass, or bronze, followed by the application of an amalgam of gold and mercury. The item was then exposed to extreme heat until the mercury burned off and the gold remained, adhered to the metal object. No true ormolu was produced in France after around 1830 because legislation had outlawed the use of mercury. Therefore, other techniques were used instead but nothing surpasses the original mercury-firing ormolu method for sheer beauty and richness of colour. Electroplating is the most common modern technique. Ormolu techniques are essentially the same as those used on silver, to produce silver-gilt (also known as vermeil).
Une étonnante vitrine française ancienne en Vernis Martin à cinq panneaux de style Louis XV et de forme serpentine extravagante, datant de 1880, avec une décoration exquise peinte à la main et des montures en bronze doré. Il y a cinq panneaux en Vernis Martin avec de magnifiques décorations peintes à la main, le panneau central représentant un couple en train de se courtiser et les autres des scènes pastorales de campagne. Avec une porte centrale vitrée en serpentin, flanquée de panneaux en arc vitrés, avec des panneaux vitrés en serpentin sur les côtés et un grand placard dans le fond. Il est étouffé par de magnifiques montures en bronze doré, repose sur des pieds cabriole, l'intérieur doublé de soie à motifs est équipé d'étagères en verre pour exposer votre collection de porcelaine ou d'argenterie. Cette magnifique pièce est en excellent état et la qualité et l'attention portée aux détails sont inégalables. Ajoutez une touche de style inégalé à votre maison. Condition : En excellent état, ayant été magnifiquement nettoyé, poli et ciré dans nos ateliers, veuillez voir les photos pour confirmation. Dimensions en cm : Hauteur 205 x Largeur 117 x Profondeur 38 Dimensions en pouces : Hauteur 6 pieds, 9 pouces x Largeur 3 pieds, 10 pouces x Profondeur 1 pied, 3 pouces Le Vernis Martin est un substitut de laque lustrée largement utilisé au 18ème siècle pour décorer les meubles et les articles personnels tels que les éventails brisés, les tabatières et les horloges. Le procédé consistant à ajouter de la poudre de bronze ou d'or au vernis vert a été mis au point par les frères français Guillaume et Etienne-Simon Martin, d'où son nom de "Vernis Martin", Vernis signifiant vernis en français. On dit qu'il a été fabriqué en chauffant de l'huile, du copal et de l'ambre, puis en ajoutant de la térébenthine vénitienne. Les frères Martin ont perfectionné le procédé en ajoutant des inclusions dans le vernis, en saupoudrant des paillettes de fil de cuivre argenté dans le vernis humide. Encensé par Voltaire, le vernis Martin a été conçu pour imiter la laque d'Asie orientale, importée en France à l'époque de Louis XV. Le Vernis Martin était fabriqué en plusieurs couleurs, le vert, le noir et un rouge doré étant les plus caractéristiques. Ormolu - (du français "ou moulu", signifiant or moulu ou pilé) est un terme anglais du XVIIIe siècle désignant l'application d'or finement moulu à haute teneur en carats dans un amalgame de mercure sur un objet en bronze. La fabrication du véritable ormolu fait appel à un procédé connu sous le nom de dorure au mercure ou dorure au feu, dans lequel une solution de nitrate de mercure est appliquée sur une pièce de cuivre, de laiton ou de bronze, suivie de l'application d'un amalgame d'or et de mercure. L'objet est ensuite exposé à une chaleur extrême jusqu'à ce que le mercure brûle et que l'or reste, collé à l'objet métallique. Aucun véritable ormolu n'a été produit en France après 1830 environ, car la législation avait interdit l'utilisation du mercure. D'autres techniques ont donc été utilisées à la place, mais rien ne surpasse la méthode originale de cuisson au mercure pour la beauté pure et la richesse des couleurs. La galvanoplastie est la technique moderne la plus courante. Les techniques de l'ormolu sont essentiellement les mêmes que celles utilisées sur l'argent, pour produire du vermeil.
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