People simply could not get enough of Jacqueline Kennedy Onassis, the beautiful young widow of the slain President who married a fabulously wealthy Greek shipping tycoon. She was a public figure with a tightly guarded private life, which made her a prime target for the photographers who followed wherever she went. And none was as devoted to capturing the former First Lady as Ron Galella. One of the original freewheeling celebrity shooters, Galella created the model for today’s paparazzi with a follow-and-ambush style that ensnared everyone from Michael Jackson and Sophia Loren to Marlon Brando, who so presented Galella attention that he knocked out five of the photographer’s teeth. But Galella favorite subject was Jackie O., whom he shot to the point of obsession. It was Galella relentless fixation that led him to hop in a taxi and trail Onassis after he spotted her on New York City’s Upper East Side in October 1971. The driver honked his horn, and Galella clicked his shutter just as Onassis turned to look in his direction. “I don’t think she knew it was me,” he recalled. “That’s why she smiled a little.” The picture, which Galella proudly called “my Mona Lisa,” exudes the unguarded spontaneity that marks a great celebrity photo. “It was the iconic photograph of the American celebrity aristocracy, and it created a genre,” says the writer Michael Gross. The image also tested the blurry line between newsgathering and a public figure’s personal rights. Jackie, who presented the constant attention, twice dragged Galella to court and eventually got him banned from photographing her family. No shortage of others followed in his wake.
Les gens ne pouvaient tout simplement pas se lasser de Jacqueline Kennedy Onassis, la belle jeune veuve du président assassiné qui a épousé un magnat grec du transport maritime fabuleusement riche. C'était une personnalité publique avec une vie privée étroitement surveillée, ce qui en faisait une cible privilégiée pour les photographes qui la suivaient partout où elle allait. Et personne n'était aussi dévoué que Ron Galella à la capture de l'ancienne Première Dame. L'un des premiers photographes de célébrités en liberté, Galella a créé le modèle des paparazzi d'aujourd'hui avec un style de suivi et d'embuscade qui a pris au piège tout le monde, de Michael Jackson et Sophia Loren à Marlon Brando, qui a tellement attiré l'attention de Galella qu'il a fait tomber cinq des dents du photographe. Mais le sujet favori de Galella était Jackie O., qu'il a photographié jusqu'à l'obsession. C'est la fixation implacable de Galella qui l'a conduit à sauter dans un taxi et à suivre Onassis après l'avoir repérée dans l'Upper East Side de New York en octobre 1971. Le chauffeur klaxonne, et Galella clique sur son obturateur au moment où Onassis se retourne pour regarder dans sa direction. "Je ne pense pas qu'elle savait que c'était moi", se souvient-il. "C'est pour ça qu'elle a souri un peu." La photo, que Galella a fièrement appelée "ma Mona Lisa", respire la spontanéité non gardée qui marque une grande photo de célébrité. "C'était la photo emblématique de l'aristocratie américaine des célébrités, et elle a créé un genre", explique l'écrivain Michael Gross. L'image a également mis à l'épreuve la ligne floue entre la collecte d'informations et les droits personnels d'une personnalité publique. Jackie, qui présentait cette attention constante, a traîné Galella devant les tribunaux à deux reprises et a fini par lui faire interdire de photographier sa famille. D'autres personnes ont suivi son exemple.
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